Tuesday 5 May 2020

Sila Ambil Berat Masalah Haid Tidak Teratur

Hai, Assalamu’alaikum. Nama saya Keyra. Seorang wanita yang berumur 28 tahun.

Kenapa saya bagitau pengenalan diri ni? Sebab saya nak kongsikan pengalaman saya hadapi masalah haid tidak teratur suatu ketika dahulu.

Saya datang haid ketika umur saya 9 tahun. Darjah 3 saya dah datang haid. Bayangkan waktu tu masih kanak-kanak mentah, masih mandi dengan adik lelaki dan sebagainya.

Tiba-tiba semuanya jadi terhad. Kena sentiasa pakai tudung bila nak keluar, solat tak boleh tinggal.

Tapi bukan itu yang saya nak ceritakan.

Sejak saya datang haid, hormon jadi tak stabil. Berat badan naik dengan sangat ketara. Tidak mendadak, tapi saban hari bertambah berat badan.

Kemuncaknya bila saya masuk sekolah menengah, semasa saya di Tingkatan 3. Haid saya mula tidak teratur. Kadang datang, kadang tak datang. Tapi masa tu masih mentah orang kata, jadi saya tak kisah langsung bila ada bulan yang saya tak datang haid. 

Sehinggalah bila saya naik Tingkatan 4, saya tak datang haid sehingga 5 bulan lamanya! Masa tu dah mula risau. Saya mengadu pada kakak saya. Dimarahnya saya sebab tak bagitahu awal-awal.

Saya dibawa ke hospital, terus berjumpa dengan doktor pakar sakit puan. Ingat lagi masa tu semuanya ibu mengandung, orang dewasa la pendek kata. Saya seorang ja budak sekolah kat situ 😂

Lepas jumpa doktor, masalah utamanya adalah berat badan berlebihan. Jadi doktor nasihatkan untuk turunkan berat badan dan doktor bagi juga ubat hormon kalau tak silap saya.

Jadi saya makan ubat tu untuk seketika, period saya datang tapi masih tidak teratur. Saya dah pasrah. Bagi saya, asalkan masih datang walaupun 3-4 bulan sekali, kira okay la tu.



Long story short, lepas saya habis diploma, saya asyik terbaca artikel yang berkaitan dengan bahaya jika haid tidak teratur. Antaranya yang paling saya takut adalah risiko ketumbuhan (cyst fibroid) dan juga kesukaran untuk hamil jika berkahwin kelak.

Jadi saya mula serius cari penawarnya sehinggalah kawan saya recommend untuk cuba Alfalfa Shaklee.


Bila kawan yang recommend, mestilah kita yakin nak cuba kan. Masa tu saya tengah praktikal, ada la elaun sikit. Jadi saya guna duit elaun tu untuk beli Alfalfa Shaklee.

Alhamdulillah, saya seronok sangat masa tu sebab 2-3 hari lepas saya consume Alfalfa Shaklee terus saya datang period setelah berbulan-bulan tak datang period. Saya tekad untuk konsisten consume Alfalfa.

Sampailah ke hari ini, dah lebih 5 tahun saya consume Alfalfa Shaklee tanpa gagal. Alhamdulillah, setiap bulan pasti datang period. Cuma belum berjaya kuruskan badan sebab makan ikut sedap mulut 😆

Ada masanya saya miss makan Alfalfa, pasti period saya akan terlewat seminggu dua, cepat-cepat saya makan Alfalfa dengan konsisten. InshaAllah 2-3 hari lepas tu mesti period. Tapi saya masih bersyukur sebab tidaklah melarat sehingga berbulan lamanya period tak datang macam sebelum ni.

Saya sangat recommend Alfalfa Shaklee ni pada semua wanita yang ada masalah haid tidak teratur. Bukan sebab saya jual semata-mata, tapi sebab saya sendiri makan dan dah dapat kesannya.


Jadi kalau cik/puan juga ada masalah yang sama, cubalah amalkan Alfalfa Shaklee. Masalah kita selesai InshaAllah.

Sebenarnya banyak lagi kebaikan Alfalfa Shaklee ni, tapi untuk kali ni saya nak highlight mengenai masalah haid tidak teratur je dulu.


Nak cuba Alfalfa Shaklee? Boleh whatsapp saya untuk beli dan konsultasi cara makan terbaik.

Keyra | 012-5687714

No comments: