Wednesday 17 September 2014

Beli Kasut di Instagram



Assalamu'alaikum !

Rasa macam nak share something yang saya rasa important. Penting untuk saya, awak, dan mereka samada yang baru nak berbisnes atau dah lama berbisnes. Sangat penting!

Kita ni berniaga biar dengan ilmu. Tak kira la apa jenis barang yang kita jual sekalipun, biar dengan ilmu. Tapi sepatutnya apa yang kita lakukan biar nampak berilmu, baru la orang akan hormat kita kan.

Saya pun berniaga, awak pun berniaga. Kita sama-sama nak cari makan. Awak kata awak dah berniaga online almost 3 tahun, sepatutnya awak lebih arif la dengan "undang-undang berniaga" ni. Bukan setakat tahu "customer always right" ja.

Begini ceritanya...

Baru-baru ni saya ada beli kasut online dekat Instagram. (Jom follow Instagram saya.. hehe : keyra_jk ) Saya bayar hari Jumaat, then dia kata keesokannya dia dah post. So saya expect saya akan dapat kasut tu by Monday la paling cepat kan. Tiba hari Isnin, kasut belum sampai. So saya pun whatsapp dia tanya kenapa kasut belum sampai. Tengok dia dah seen, tapi tak reply. If you were me, apa yang you akan fikir?

Keesokkan paginya baru dia reply. Terus nak marah-marah kata dia berniaga betul la, tak tipu. Screenshot poslaju in progress segala. I was like -,- ..... Hmmmm.. Dah kenapa kan? Saya paham la kalau betul dia dah post dan tak sampai lagi mungkin sebab poslaju yang tak berapa nak laju. Kekeke~ Saya tanya just to confirm.. Almaklumlah customerssss dia kan ramai, takut terlepas pandang saya punya order ja kan...

Tunggu punya tunggu, hari Jumaat sampai la van poslaju kat rumah. Maknanya sampai la kasut yang daku dah jatuh cinta tu. Gelojoh ni koyak plastik prabayar tu, ada kotak pulak. Buka-buka ja kotak, oh yemm gee! Kasut lain yang saya dapat.. What is this??!

Terus snap gambar kasut tu dan sent ke dia. Dia kata nak check dan she can simply said  "Ohh, pekerja saya salah packing la tu". Betapa Allah ja yang tau apa yang saya rasa waktu tu. Terus saya menyepikan diri sampai malam. Sebab kalau saya on the spot reply dalam keadaan tengah marah, memang menangis la dia kena dengan saya. Hahaha

Dan saya expect, dia akan mintak customer dia yang tersalah dapat kasut saya tu akan poskan kasut tu pada saya dan saya akan poskan kasut dia pada dia. But no! Dia boleh cakap kat saya:

"Esok awak poskan dekat custemore saya boleh? Nanti saya return awak punya payment"

"Yang silap sampai kasut dengan dia tu dia berminat juga. Jadi dia ambil dua-dua, dengan yang silap sampai pada awak"

"Yang awak nak takda dah dalam stock kami. Saya buka order dalam seminggu lebih baru sampai kalau awak nak."

Dah la eja customer pun salah. Custemore apanya, ingat chipsmore kah? Grrrr~

Wahai cik kak, sepatutnya kasut tu dah pun dah jadi hak saya once saya propose nak kasut tu. Inikan pula saya dah buat payment on the spot after saya cakap nak kasut tu dan awak kata okay. Awak boleh simply suruh saya poskan kasut yang salah tu pada customer awak dan awak akan return payment saya. Ni yang jemah nak marah ni.

Sepatutnya kalau betul customer awak yang sorang lagi tu nak juga kasut macam saya, dia la yang kena tunggu next order, bukan saya. Aigoo~ 

Ikutkan hati yang marah, dah lama saya screenshot awak punya accaount IG tampal masuk sini, tapi saya tak sampai hati sebab saya juga berniaga online. Kita sama-sama berbisnes. So, sabarrrrrr~

Berniaga biar dengan ilmu. Go and study la sistah. Supaya benda ni tak berulang lagi. Bukan setakat tau nak promote barang yang kita jual, pergi belajar nak jaga hati pelanggan. Bukan seorang pelanggan sahaja, tapi SEMUA pelanggan. Sekian...


Lots of Love,

Shaklee Independent Distributor
ID 1085565 | +60125687714 (sms/whatsapp)

No comments: