Sunday 21 September 2014

Dilemma "Urgent Kurus"

Assalamu'alaikum. 

Aku sekarang ni tengah nak kurus tergedik-gedik dah ni. Hahaha. Makanya macam-macam cara dan nasihat aku korek. Memang betul-betul urgent nak kurus before end of this year. Yeahhhh!! Fighting!

Nampak tak semangat kekurusan aku tu. Kah kah kah *semangat kekurusan sangat*

Nak tips tak? Hihi. Bukan tips sangat pun. Tapi aku boleh share aku punya cara. Ini memang kes yang urgent tau. Yang tak sabar-sabar nak selim melim! Gitttewww :D
[ Buah ]

Antara buah-buah yang dicadangkan untuk kita konsisten makan setiap hari adalah pisang, epal hijau atau merah, dan betik.

Pilihan aku dan yang boleh diterima tekak yang sangat mengada-ngada ni adalah pisang dan epal. Nahhh kebetulan pisang dan epal juga bagus untuk sesiapa yang ada masalah kulit berminyak. Hehehe. Sedang elok la kan, dua dalam satu.

Sunnah Rasulullah s.a.w sebenarnya makan buah sebelum makan berat contoh makan nasi. Kita zaman sekarang yang salah praktik, konon buah sebagai pencuci mulut.

Praktikalnya kenapa seeloknya makan buah sebelum mula makan makanan berat adalah, buah akan kurangkan rasa lapar seterusnya akan mengelakkan kita daripada makan makanan berat secara berlebihan. Rasulullah s.a.w dah lama ajar cara kurus terbaik, kita ja yang degil nak ikut cara moden kan.

Jadi, aku ambil sebiji epal hijau sebelum makan tengahari. Dua biji pisang untuk minum petang. Malam minum ESP. Sedang cuba nak konsisten. Grrrrr

 Note: Perlu tahu, makan buah secara berlebihan pun tak elok tau. Sebab ada sesetengah buah yang tinggi kandungan gula.

[ Bakar Kalori ]

Aku baca dalam majalah Rapi, kalori mudah terbakar kalau kita tidur dalam keadaan lapar atau perut kosong. Sebab tu untuk makan malam aku ambil ESP ja biasanya untuk elak kenyang yang berlebihan. Tapi ESP pun mengenyangkan juga. Kenyang yang sihat. Sebab tu la pakar mengatakan tak elok tidur lepas makan, berkilo-kilo kalori dan lemak terhasil nanti. Obviously.

[ Portion Nasi ]

 Kita ni memang dah fitrah orang Malaysia, melayu tulen terutamanya suka makan nasi kan. Ada sesetengah orang yang mula diet, terus letak target taknak makan nasi langsung.

Salah cara tu.

 Katakanlah, you dah berjaya tak makan nasi untuk satu minggu. Lepas tu tiba-tiba tekak rasa nak makan nasi. Percayalah you akan ambil dalam kuantiti yang berlebihan. Yela, sebab dah banyak hari tak makan nasi kan. Sekali lepas gian, selamat la jawabnya. *pengalaman

 Nah tips sikit. Pagi katakanlah you ambil dua bungkus nasi lemak. Tengahari mesti ambil sebungkus ja nasi lemak, maksudnya separuh daripada kuantiti makan pagi. Malam separuh ja nasi lemak, maksudnya separuh dari kuantiti makan tengahari. *Nasi lemak tu contoh ja tau. I didn't say you have to eat Nasi Lemak everyday. Sebab ada sorang hamba Allah ni bila aku bagitau dia contoh nasi lemak, dia boleh tanya. "Takkan pagi petang siang malam nak makan nasi lemak?" Aigoo~ Hahaha. Sekarang nak cerita pasal kuantiti, bukan pasal makanan. Hihihi

 [ Exercise ]

 Nak kurus yang cantik mesti dengan exercise kan? Untuk bina muscle supaya kulit tak jadi menggelember bila dah slim nanti. Macam aku kadang-kadang tak sempat nak exercise. Balik kerja tak menentu. So sebagai pengganti aku ambil ESP secara konsisten sebagai dinner. 3 sudu ja pun sehari. Kan ESP juga berperanan untuk membina muscle selain mengenyangkan.

Patutlah ESP jadi kegemaran ramai. Banyak sangat fungsi dia. Yeaahhh!

[ Visualisation ]

 Tulis dan tampal berapa target berat yang you nak. Kalau boleh tampal dekat tempat yang hari-hari setiap masa you boleh tengok. Kat cermin contohnya. Pintu almari. Hari-hari tengok cermin kan? Hari-hari mesti ambil baju dari dalam almari kan.

 Nak lagi push you punya target tu, kalau boleh tampal dekat tempat yang orang lain pun boleh nampak. Dengan cara tu you mesti akan rasa tercabar kalau tak berjaya capai apa yang you tulis kan.

 [ Supplement ]

 Penting tau sebenarnya supplement ni. Sebab dalam masa you nak kuruskan badan you akan rasa bertenaga sentiasa. Tapi pastikan you ambil supplement yang natural tau. Jangan sesekali percaya dengan supplement yang hari ni makan supplement tu, esok dah boleh turun 3kg. Mustahil! Must be something wrong dengan supplement tu.

 Macam aku ambil set kurus Shaklee.
Lecithin - emulsify fat.
Herblax - detox.
ESP - build muscle.

Tulis, tampal, buat dan visualise.

Till then, good luck!


Much Love,
Keyra

Shaklee Independent Distributor
ID 1085565 | +60125687714 (sms/whatsapp)

No comments: