Tuesday 7 October 2014

Ciri-ciri Lelaki Pilihan "Typical" Perempuan Melayu ?

Assalamu'alaikum!

Bukan nak mengata sesiapa, saya sendiri pun kadang-kadang tergolong dalam kumpulan di atas. Huaaaa! Kalau sebut ja pasal lelaki pilihan, mesti nak yang hensem, berharta, jaga solat, baik, romantik, penyabar... bla,bla,bla... Banyak lagi la kalau nak taip.

Yes, semua pun nak yang terbaik kan. Termasuklah saya sendiri pun. Tak pernah lagi saya dengar orang ni bila ditanya tentang lelaki pilihan hati, nak yang pernah bunuh orang, kaki botol, tak pernah solat, garang, panas baran, gemuk, muka penuh jerawat. Haa, tak ke pelik kalau ada yang mengharap jodoh dia sebegitu rupa. Aigoo~

Islam tu mudah sebenarnya. Nak kahwin? Ikut rukun yang Islam dah tetapkan. Kena ada suami, isteri, wali, dua orang saksi lelaki, ijab dan kabul (akad nikah). Kan mudah ja tu? Orang kita ja yang selalu susahkan, ikut sangat adat. Kenduri nak grand, kalau orang Penang tu kalau boleh nak jemput satu Penang datang wedding dia. Hebat sangat *tangan dibahu, mata dijulingkan*

Bagi saya, cukuplah seoarang lelaki yang jaga solat. Sebab lelaki yang jaga solat, In shaa Allah itu bermakna dia jaga hubungan dia dengan Allah. So mesti tak ada masalah untuk dia jaga kita kan.

-Dia selalu perli kasar. Kata nak berjaya, nak kaya, nak jadi Master Shaklee. Tapi nak bangun awal pagi pun susah. Nak biasakan tahajud pun susah. Orang tolong doa melimpah-limpah pun tapi kalau dah diri sendiri tak jaga hubungan dengan Allah, tak jalan jugak.-Lelaki itu

Alhamdulillah, ditegur begitu setiap hari :)

Nak yang kaya? Ohh no. Saya nak ubah pemikiran tu. Selalu orang perempuan ni mesti nak cari lelaki yang kaya kan. Tidak bagi saya sebab saya nak jadi isteri yang kaya! Yaa, saya yang nak kaya. Tapi tak bermaksud saya nak suami yang papa kedana pulak. Keh keh. Cukuplah sekadar berkemampuan :)

: Kata Ustaz Badlishah, untuk berkahwin, si lelaki perlu ada 3 kunci :

1) Kunci rumah - beli/sewa yang penting ada kediaman/tempat tinggal.
2) Kunci kereta - kereta atau motor, yang penting ada kenderaan
3) Kunci pejabat - kiasan. Bermaksud ada pekerjaan.

Tapi ada satu ja ciri-ciri yang saya suka sangat dan tak boleh nak buang. Suka sangat-sangat lelaki yang badan tough. Kekeke^^

*Gambar sekadar hiasan :p

: Nabi s.a.w bersabda, ada tiga perkara yang perlu dicepatkan dan jangan dilambatkan :

1) Solat apabila masuk waktu - sebab tu kita ditegaskan untuk solat awal waktu, sebab Nabi yang suruh. Bukan ada siapa-siapa yang saja keluarkan statement tu.
2) Jenazah, segera disemadikan.
3) Pernikahan, segerakan apabila anak perempuanmu sudah dipinang lelaki yang sepadan.

In shaa Allah, one step closer :D

Till then, see ya love !



Much Love,
Keyra 

Shaklee Independent Distributor
ID 1085565 | +60125687714 (sms/whatsapp)

No comments: