Thursday 29 September 2011

boros , menabung . aku

jum MENABUNG !
 syiling ja lebih ~ wang kertas tak sempat nak snap asyik terbang2 ~ huhu
aku ni memang seorang yang sangat boros . memang tak dapat dinafikan lagi . kalau dapat ja shopping waktu ada duit lebih sikit , memang aku la juara . adehh . tapi itu dulu , sekarang aku mula berjimat . dengan kawankawan aku sekali aku dah pengaruh supaya berjimat . nak beli itu tak boleh , nak beli ini tak boleh . haha . 
tapi kalau bab makanan memang surrender , tak boleh nak berjimat langsung . dan aku jugak memang seorang yang tak kisah nak belanja kawankawan (terdekat ja la hehe) makan . malah aku rasa seronok dapat belanja kawan aku makan . tapi tak dapat la selalu , mau bankrup aku . 

sekarang ni aku tengah berjimat dan berdiet . antara caracara aku memenuhi dua hasrat aku ni :
  • serta merta simpan aku punya bajet seharihari dalam tabung . supaya aku tak dapat beli makanan dan dalam masa yang sama duit tu dah tersimpan . tapi takdak la aku simpan semua sekali , mau mati kebulur aku . separuh ja . 
  • kurangkan berapa kali aku makan sehari . kalau sebelum ni cukup makan . tiga kali sehari . sarapan , makan tengahhari dan makan malam . tapi sekarang aku skip sarapan , then aku makan tengahhari . kalau aku dah sarapan , tengahhari tak makan dah . malam kadangkadang ja kalau lapar sangat baru makan . 
  • kurangkan SHOPPING !! kalau teringin sangat nak shopping aku ada cara untuk aku sendiri . bawak duit sikit ja . lepas tu jangan bawak ATM card yang ada banyak duit . sebab kadangkadang yang tak perlu pun aku beli . kan dah membazir . aku selalu praktikkan bila keluar dengan family . so jimatlah duit aku . hihi
 tu ja yang aku termampu buat masa sekarang ni . pelanpelan kayuh . hehe . 
nota lutut : lagi sebulan nak final exam ~ oh my gosh (!)

No comments: