Monday 19 December 2011

dia tak mintak seperti itu

semua orang ada kisah hidup tersendiri kan? ada yg bahagia ja sepanjang hidup dia, kalau ada masalah pun masalah yg biasa semua org alami. ada org yg hidup dia bergelumang dgn masalah. dan ada org yg seimbang hidup dia. kadang gembira kadang murung. bukan bermakna ALLAH itu tak adil. dah terbukti kan Al-'Adl yakni ALLAH Maha Adil. semua yg direncanakannya pasti bersebab dan yg lagi pasti semua yg dah jadi atau bakal jadi ada hikmahnya.
dan aku, aku sendiri punya kisah hidup aku. actually bukan tentang aku, tapi tentang ADIK bongsu aku. dia kurang upaya. sejak dilahirkan dia macam tu. dulu masa aku masih lagi kecik, belum tahu membezakan mana baik mana buruk. aku totally tak dapat terima kehadiran adik aku yg seorang ini. aku rasa dia cuma akan menyusahkan hidup aku dan terutamanya akan menyusahkan hidup mak aku. dgn keadaan dia yg kurang upaya pastinya semua benda yg kita lakukan seharian memerlukan bantuan utk dia penuhi semua tu. waktu tu aku malu dgn kehadiran dia. aku selalu mengelak kalau nak kemana2 dan ayahku bercadang nak bawak dia. aku akan cipta seribu satu alasan supaya aku tak payah ikut.
mandi kena orang mandikan, makan kena orang suapkan, pakai baju kena orang pakaikan. pendek kata serba serbi dia perlukan bantuan org. dia tak mampu buat sendiri.
tapi tu semua dulu, masa aku belum tumbuh bulu ketiak kaki pun, tapi sejak aku dah baligh dapat bezakan yg baik and buruk, aku sedar. aku sedar yg semua ni jadi dgn kehendak ALLAH. dia sendiri tak mintak utk dilahirkan mcm tu. dulu waktu dia masih kecik mungkin dia tak rasa apa2 dgn keadaan dia mcm tu.tp sekarang dia dh berumur 16 tahun. ya umur yg sepatutnya seorang remaja bersuka ria dgn kwn2. tp dia, cuma mampu duduk di rumah dan tunggu apa saja yg akan dtg menceriakan hidup dia.
walaupun fizikal dia macam tu, perangai dan pemikiran dia pun tak seiring dgn umur dia tapi aku yakin dan pasti dia jugak berkeinginan seperti org lain. aku tau apa yg dia rasa. dia pun mesti nak jalani hidup dia mcm ank remaja yg lain. tapi dia tak mampu. baru tadi aku nampak dia menangis. dia terkejut sebab aku nampak then dia cakap mata masuk habuk. aku tau dia tipu, tapi aku buat2 percaya yg mata dia masuk habuk. hari2 dia habiskan dgn duduk atas kerusi roda dia dan tunggu depan pintu. tengok orang yg lalu lalang. aku kesian tengok dia tapi aku taktau apa aku patut buat.



ADIK.. kakak sayang adik. kakak tak pernah putus2 doakan kesejahteraan adik. walaupun kakak tau peratus adik nak kembali normal sangat tipis sebab doktor sendiri yg cakap. tapi kakak tau SYURGA tempat adik. kakak tau yg ALLAH jadikan adik bukan untuk bebanan semua orang tapi sebagai salah satu jalan mudah untuk mak ayah kakak2 dan abang2 menuju ke syurga. adik jangan sedih dgn keadaan adik mcm tu. kakak tak suka tengok adik menangis. semua sayang adik. be strong ok.
walaupun aku tau dia takkan baca dan mustahil untuk dia baca tapi aku tetap ingin menulis. sebab aku terlalu sayangkan. aku dah tak peduli dgn apa yg org akan kata. yg pasti, AKU SAYANG ADIK AKU...
Ya ALLAH, aku tau apa yg jadi pasti ada hikmah menanti dan aku tau KAU sebaik2 perancang. doaku, berilah peluang untuk adik aku merasai hidup sepertimana org lain.. Amin Ya Rabbal 'Alamin..

awak yg sedang membaca, sy mohon aminkan doa sy. TERIMA KASIH :)
kita semua patut bersyukur sebab dilahirkan sebagai manusia sempurna. sihat sejahtera. Sedih bila dapat tahu yang insan sesempurna kita ni tak bersyukur dengan anugerah Allah yang tidak ternilai ni.  Mungkin. kita semua dilahirkan dengan kelebihan dan kekurangan masing2. kita patut bersyukur untuk kedua2 nya sebab kita masih mampu jalani hidup sepertimana org lain.

No comments: