Monday 5 December 2011

people do change

asssalamu'alaikum :)
people do change. am i rite? yeahh. semua perlukan perubahan. sdgkan teknologi jga berubah xkan kita sbagai sebaik2 makhluk xmau berubah? impossible ! aku mahu berubah? perubahan yg mcm ? of course laa jd lebih baik. ehh2 aku xkta dulu aku jahat even nakal skit laa and xla jgk baik benor. average laa. biasa remaja tngah nak naik. huhu
kalau dulu solat hjung2 waktu akulahh juaranya. tp skrg aku antara yg tnggu azan then terus solat (even kdg2 terbabas jgk). alhamdulillah. bkn berniat nk mnnjuk2 kelebihan kita kat org cuma nk jadikn skit iktibar dan pengajaran kat sini. iaitu bila aku dah biasakn solat awal waktu, alhamdulillah apa yg aku buat dh x sama mcm dulu. apa yg x sama. i mean time management better even sometimes i got lost. jangan nak salahkan syaitan sebab nanti kat sana dia akn persoalkan kita balik knpa kita follow ckp and pujuk rayu dia. kita kena lawan and i'm doing dat !
dulu asyik nk salahkn syaitan kalau terlalai atau ter'buat' benda jahat sikit. tp sebenarnya kalau kita can manage dat syaitan, they cant manage us actually. haa, one more thing is kalau dulu aku selalu pelik sebabnya aku solat tp still buat benda yg terlarang. cita hal someone kat someone else still benda terlarang rite even benda tu betul. see betapa sngnya kita nk jdi kwn baik itu syaitan. but now i got the answer. it was that even u r praying but lets overview ur praying. is it perfect? what i mean here is starting with ur wudhu'. dh betul ka kita pnya wudhu'? one quote here for you and me either "solat itu asas kpd pmbentukkan peribadi diri kita. if kita solat n still buat apa yang Allah larang, thats mean ada la yg tak kena dgn solat kita tu... so,jom lah same2 check balik solat kita n also cara kita berwudhu' ". copy status seorg sahabat yg dlm diam membantu prubahan aku. 

kalau dulu aku baca majalah remaja,yezz and all that. even takdak la langgan every months but still reading dat nonsense and meaningless magazines. but now, aku nak termuntah dgn hanya tengok dia punya cover page yg kdang2 entah apa2. pelik bila ramai yg jadikan artis sebagai idola. apa yg ada dgn artis yg dibanggakan sgt?? they got nothing than bad influences but not all of them laa. mostly. berpeluk sna sni tu ka yg dibanggakan?? and now i preferred to read islamic books. its all about knowing ALLAH, our creator. 
org kata bosan bca buku ilmiah yg ayatnya sangat baku. yes aku admit kdg2 bosan tp ayt yg bosan tu byk mengajar kita tentang kehidupan. mana ada benda yg indah2 belaka. tak kan ada anything semanis madu without something sepahit hempedu. am i rite? and i currently finished up this kind of book. 
you shuld try this book. contains many value. dulu aku pernah baca tp useless sebab time tu aku x betul2 hayati buku. see now im admiring this book and the author as well :)

buku ni buat aku banyak berpikir sebab mostly apa yg terkandung dlm buku ni tak straight to the point. you have to think then you got it. the way you think will make you "insaf" actually. and i feel that. by then, people do change. wlaupun tak sepenuhnya but people need some changes. for a better one, Insha-ALLAH.
"seperti itulah takdir dan kita sama sekali tidak mengetahui apa yang telah ditetapkan untuk kita pada hari esok"

nota lutut: let us pray for a better changes ! wallahhu'alam..

No comments: