Sunday 21 September 2014

Dilemma "Urgent Kurus"

Assalamu'alaikum. 

Aku sekarang ni tengah nak kurus tergedik-gedik dah ni. Hahaha. Makanya macam-macam cara dan nasihat aku korek. Memang betul-betul urgent nak kurus before end of this year. Yeahhhh!! Fighting!

Nampak tak semangat kekurusan aku tu. Kah kah kah *semangat kekurusan sangat*

Nak tips tak? Hihi. Bukan tips sangat pun. Tapi aku boleh share aku punya cara. Ini memang kes yang urgent tau. Yang tak sabar-sabar nak selim melim! Gitttewww :D
[ Buah ]

Antara buah-buah yang dicadangkan untuk kita konsisten makan setiap hari adalah pisang, epal hijau atau merah, dan betik.

Pilihan aku dan yang boleh diterima tekak yang sangat mengada-ngada ni adalah pisang dan epal. Nahhh kebetulan pisang dan epal juga bagus untuk sesiapa yang ada masalah kulit berminyak. Hehehe. Sedang elok la kan, dua dalam satu.

Sunnah Rasulullah s.a.w sebenarnya makan buah sebelum makan berat contoh makan nasi. Kita zaman sekarang yang salah praktik, konon buah sebagai pencuci mulut.

Praktikalnya kenapa seeloknya makan buah sebelum mula makan makanan berat adalah, buah akan kurangkan rasa lapar seterusnya akan mengelakkan kita daripada makan makanan berat secara berlebihan. Rasulullah s.a.w dah lama ajar cara kurus terbaik, kita ja yang degil nak ikut cara moden kan.

Jadi, aku ambil sebiji epal hijau sebelum makan tengahari. Dua biji pisang untuk minum petang. Malam minum ESP. Sedang cuba nak konsisten. Grrrrr

 Note: Perlu tahu, makan buah secara berlebihan pun tak elok tau. Sebab ada sesetengah buah yang tinggi kandungan gula.

[ Bakar Kalori ]

Aku baca dalam majalah Rapi, kalori mudah terbakar kalau kita tidur dalam keadaan lapar atau perut kosong. Sebab tu untuk makan malam aku ambil ESP ja biasanya untuk elak kenyang yang berlebihan. Tapi ESP pun mengenyangkan juga. Kenyang yang sihat. Sebab tu la pakar mengatakan tak elok tidur lepas makan, berkilo-kilo kalori dan lemak terhasil nanti. Obviously.

[ Portion Nasi ]

 Kita ni memang dah fitrah orang Malaysia, melayu tulen terutamanya suka makan nasi kan. Ada sesetengah orang yang mula diet, terus letak target taknak makan nasi langsung.

Salah cara tu.

 Katakanlah, you dah berjaya tak makan nasi untuk satu minggu. Lepas tu tiba-tiba tekak rasa nak makan nasi. Percayalah you akan ambil dalam kuantiti yang berlebihan. Yela, sebab dah banyak hari tak makan nasi kan. Sekali lepas gian, selamat la jawabnya. *pengalaman

 Nah tips sikit. Pagi katakanlah you ambil dua bungkus nasi lemak. Tengahari mesti ambil sebungkus ja nasi lemak, maksudnya separuh daripada kuantiti makan pagi. Malam separuh ja nasi lemak, maksudnya separuh dari kuantiti makan tengahari. *Nasi lemak tu contoh ja tau. I didn't say you have to eat Nasi Lemak everyday. Sebab ada sorang hamba Allah ni bila aku bagitau dia contoh nasi lemak, dia boleh tanya. "Takkan pagi petang siang malam nak makan nasi lemak?" Aigoo~ Hahaha. Sekarang nak cerita pasal kuantiti, bukan pasal makanan. Hihihi

 [ Exercise ]

 Nak kurus yang cantik mesti dengan exercise kan? Untuk bina muscle supaya kulit tak jadi menggelember bila dah slim nanti. Macam aku kadang-kadang tak sempat nak exercise. Balik kerja tak menentu. So sebagai pengganti aku ambil ESP secara konsisten sebagai dinner. 3 sudu ja pun sehari. Kan ESP juga berperanan untuk membina muscle selain mengenyangkan.

Patutlah ESP jadi kegemaran ramai. Banyak sangat fungsi dia. Yeaahhh!

[ Visualisation ]

 Tulis dan tampal berapa target berat yang you nak. Kalau boleh tampal dekat tempat yang hari-hari setiap masa you boleh tengok. Kat cermin contohnya. Pintu almari. Hari-hari tengok cermin kan? Hari-hari mesti ambil baju dari dalam almari kan.

 Nak lagi push you punya target tu, kalau boleh tampal dekat tempat yang orang lain pun boleh nampak. Dengan cara tu you mesti akan rasa tercabar kalau tak berjaya capai apa yang you tulis kan.

 [ Supplement ]

 Penting tau sebenarnya supplement ni. Sebab dalam masa you nak kuruskan badan you akan rasa bertenaga sentiasa. Tapi pastikan you ambil supplement yang natural tau. Jangan sesekali percaya dengan supplement yang hari ni makan supplement tu, esok dah boleh turun 3kg. Mustahil! Must be something wrong dengan supplement tu.

 Macam aku ambil set kurus Shaklee.
Lecithin - emulsify fat.
Herblax - detox.
ESP - build muscle.

Tulis, tampal, buat dan visualise.

Till then, good luck!


Much Love,
Keyra

Shaklee Independent Distributor
ID 1085565 | +60125687714 (sms/whatsapp)

Saturday 20 September 2014

Daripada Seorang Pencinta Kotak

Assalamu'alaikum!

Currently working at "kilang kotak". Hahaha. Kaitan? Memang takdak kaitan okeh. Walau aku ni seorang yang sangat obses dengan kotak, tapi asbab aku kerja di kilang kotak as a clerk takda kaitan langsung tau. Hihihi *takmau mengaku lagi tu >,<

Yang ni semua yang paling latest la dalam koleksi yang aku ada. Maksudnya yang paling baru aku beli la. Kalau tak silap rasanya dua bulan lepas.

Let's go through apa yang dah berjaya diisi dalam setiap kotak. Tapi none of them yang dipenuhi harta karun, not yet. Hehehe*

Yang ini memang sah-sah kotak Shaklee. Hehehe. Yang hijau-hijau tu nama dia shaker. Shaker tu special untuk pelanggan saya yang beli ESP ka, Mealshakes yang tengah promo sekarang ni ka, Cinch Shake Mix ka. You all layak dapat shaker yang super comel ni. Ada spring-spring. Comel!
 

Yang ini kotak favaurite. Kegemaran. Sebab comel sangat. Makanya aku isikan kotak ini dengan pillbox yang maha comel. Pillbox Shaklee semestinya. Suka suka!


Kotak ni ala-ala ladies sikit. Taktau kenapa aku beli. Hahaha. Dalam tu letak flyers Shaklee yang sangat informative. Nak satu flyer ni? Do visit my FB Page -->> Mekira JK Shoppe


Kotak comel loteh ni dapat free gift pergi wedding orang kampung. Dipenuhi dengan bintang-bintang motivasi. Tulis sesuatu yang membina then lipat-lipat jadikan as a star. Bila rasa down ja, buka salah satu. Baca. Semangat! Yeahhh... Nak belajar buat star tak? Nanti kite ajarkan ye.. Kikiki >,<


Dalam banyak-banyak kotak yang ada, den lupa pulak nak snap satu gambar kotak yang den guna untuk simpan supplement Shaklee den yang super awesome. Nampak tak sipi-sipi yang kat belakang tu? Yang itu pun kegemaran. Comel dan cantik. Nak cuba supplement Shaklee yang kat atas ni? Vita-E Complex dan SR Vita-C Plus untuk kulit cantik flawless glowing. Do visit my FB [ Nurul Shakirah ] atau my IG [ keyra_jk ]


Yang ini hadiah daripada seorang kawan. Simpan private stuff dalam ni, tu yang tutup rapi. Hihihi^^


Dalam kotak pun ada kotak. See, how much I love boxes! Asikkk... Hehehe


Kosong. Masih kosong. Tapi akan dipenuhkan dengan bunga. Hehek! Bunga apo? Ni bawah ni........


Baru pandai buat. Excited* -,-


Itu saja dulu untuk hari ini. Next time will share more. Walau minat kita tak sama, saya suka kotak awak suka lagu jiwang. Nak juga share! Kekeke^^ *ketegaq


Till then, babai!


Much Love,
Keyra

Shaklee Independent Distributor
ID 1085565 | +60125687714 (sms/whatsapp)

Friday 19 September 2014

Rancang Wang Sejak Jatuh Cinta


Assalamu'alaikum!

Saya dalam proses mencari dua buah buku yang saya rasa best! Tengok kat google ramai yang bagi respon positif. Komen-komen yang positif.

Okay, hati I dah meloncat-loncat nak mencari dua buah buku ni. Kebetulan pulak dah lama rasa tak membaca. Padahal dulu asal ada duit lebih ja mesti akan beli satu dua tiga buah buku.





Mission I nak hidupkan balik hobi membaca I. Nak jadi ulat buku! Yeaahhh... Hehehe. Rindu rindu rindu ! Rindu nak membaca. Kalau dulu novel cintan-cintun jadi sasaran pertama. Sekarang kena ubah la, nak banyakkan baca buku motivasi.

Novel cintan cintun selingan ja. Kikiki. Nak beli jugak tu :D

Okay la, nanti dah jumpa dua buah buku ni saya akan share apa yang menarik ada dalam buku ni. In shaa Allah. Atau ada siapa-siapa yang dah pernah baca dua buku ni, boleh kongsi-kongsi. Till then, bye!


With Love,

Shaklee Independent Distributor
ID 1085565 | +60125687714 (sms/whatsapp)

Wednesday 17 September 2014

Beli Kasut di Instagram



Assalamu'alaikum !

Rasa macam nak share something yang saya rasa important. Penting untuk saya, awak, dan mereka samada yang baru nak berbisnes atau dah lama berbisnes. Sangat penting!

Kita ni berniaga biar dengan ilmu. Tak kira la apa jenis barang yang kita jual sekalipun, biar dengan ilmu. Tapi sepatutnya apa yang kita lakukan biar nampak berilmu, baru la orang akan hormat kita kan.

Saya pun berniaga, awak pun berniaga. Kita sama-sama nak cari makan. Awak kata awak dah berniaga online almost 3 tahun, sepatutnya awak lebih arif la dengan "undang-undang berniaga" ni. Bukan setakat tahu "customer always right" ja.

Begini ceritanya...

Baru-baru ni saya ada beli kasut online dekat Instagram. (Jom follow Instagram saya.. hehe : keyra_jk ) Saya bayar hari Jumaat, then dia kata keesokannya dia dah post. So saya expect saya akan dapat kasut tu by Monday la paling cepat kan. Tiba hari Isnin, kasut belum sampai. So saya pun whatsapp dia tanya kenapa kasut belum sampai. Tengok dia dah seen, tapi tak reply. If you were me, apa yang you akan fikir?

Keesokkan paginya baru dia reply. Terus nak marah-marah kata dia berniaga betul la, tak tipu. Screenshot poslaju in progress segala. I was like -,- ..... Hmmmm.. Dah kenapa kan? Saya paham la kalau betul dia dah post dan tak sampai lagi mungkin sebab poslaju yang tak berapa nak laju. Kekeke~ Saya tanya just to confirm.. Almaklumlah customerssss dia kan ramai, takut terlepas pandang saya punya order ja kan...

Tunggu punya tunggu, hari Jumaat sampai la van poslaju kat rumah. Maknanya sampai la kasut yang daku dah jatuh cinta tu. Gelojoh ni koyak plastik prabayar tu, ada kotak pulak. Buka-buka ja kotak, oh yemm gee! Kasut lain yang saya dapat.. What is this??!

Terus snap gambar kasut tu dan sent ke dia. Dia kata nak check dan she can simply said  "Ohh, pekerja saya salah packing la tu". Betapa Allah ja yang tau apa yang saya rasa waktu tu. Terus saya menyepikan diri sampai malam. Sebab kalau saya on the spot reply dalam keadaan tengah marah, memang menangis la dia kena dengan saya. Hahaha

Dan saya expect, dia akan mintak customer dia yang tersalah dapat kasut saya tu akan poskan kasut tu pada saya dan saya akan poskan kasut dia pada dia. But no! Dia boleh cakap kat saya:

"Esok awak poskan dekat custemore saya boleh? Nanti saya return awak punya payment"

"Yang silap sampai kasut dengan dia tu dia berminat juga. Jadi dia ambil dua-dua, dengan yang silap sampai pada awak"

"Yang awak nak takda dah dalam stock kami. Saya buka order dalam seminggu lebih baru sampai kalau awak nak."

Dah la eja customer pun salah. Custemore apanya, ingat chipsmore kah? Grrrr~

Wahai cik kak, sepatutnya kasut tu dah pun dah jadi hak saya once saya propose nak kasut tu. Inikan pula saya dah buat payment on the spot after saya cakap nak kasut tu dan awak kata okay. Awak boleh simply suruh saya poskan kasut yang salah tu pada customer awak dan awak akan return payment saya. Ni yang jemah nak marah ni.

Sepatutnya kalau betul customer awak yang sorang lagi tu nak juga kasut macam saya, dia la yang kena tunggu next order, bukan saya. Aigoo~ 

Ikutkan hati yang marah, dah lama saya screenshot awak punya accaount IG tampal masuk sini, tapi saya tak sampai hati sebab saya juga berniaga online. Kita sama-sama berbisnes. So, sabarrrrrr~

Berniaga biar dengan ilmu. Go and study la sistah. Supaya benda ni tak berulang lagi. Bukan setakat tau nak promote barang yang kita jual, pergi belajar nak jaga hati pelanggan. Bukan seorang pelanggan sahaja, tapi SEMUA pelanggan. Sekian...


Lots of Love,

Shaklee Independent Distributor
ID 1085565 | +60125687714 (sms/whatsapp)

Friday 12 September 2014

Tips "Urgent Saving" Untuk Si Single


Assalamu'alaikum semua! Sihat tak? Alhamdulillah, saya sihat ja. *bajet macam ada orang care. Hahaha

Petang-petang ni rasa macam nak share dengan uoolls semua especially yang masih single mingle macam ioolls. Kekeke >,< Tips nak menyimpan yang mudah ! 

Alkisahnya ada sorang hamba Allah ni merancang nak kahwin tahun depan. Saving dia tunggang langgang. So mula la hamba Allah ni buat research untuk menyimpan yang lebih berkesan. Yang ini namanya "urgent saving" ! Hehehe

1] Ada akaun bank yang jarang-jarang guna tak? Dan akaun bank tu mestilah yang takdak ATM card. Contoh macam Tabung Haji ka. Ataupun bank biasa cuma jangan buat ATM card. Buat akaun dengan buku sahaja.

Apa relevan buat macam ni? Supaya nanti bila simpan dalam akaun macam ni susah sikit kita nak keluarkan. Agak-agak kalau terdesak pun kena hari sabtu atau ahad, memang takkan dapat punya nak keluarkan duit. Tunggu hari Isnin. Kerja. Nak keluaq pergi bank semata-mata waktu kerja untuk manually keluarkan duit rasa macam buang masa pulak.

Nahh! Terselamatlah duit kita tu kan. Hehehe

2] Buka akaun bank yang mana bank tu agak jauh dari rumah. Jauh dari tempat kerja. Dan pastikan bank tu bukan terletak di laluan harian kita nak ke kerja dsb.

Relevannya? Bila rasa nak pergi ambik duit pun pikir dua tiga kali sebab bank jauh. Dah sampai bank nak kena tunggu giliran lagi.Fikir punya fikir jadi tertangguh la niat nak keluarkan duit tu sebab malas nak pergi bank yang jauh tu. Tangguh punya tangguh tengok-tengok bulan ni punya gaji dah masuk. Tak jadi la keluarkan duit, silap-silap pergi bank untuk tambah simpanan pulak.. Hihihi :p

3] Gaji setiap bulan tu asingkan siap-siap untuk saving dulu. Contoh you target dalam masa setahun you nak ada RM3000 dalam akaun you. So RM3000/12 bulan. Sebulan you kena simpan RM250. Jadi you asingkan siap-siap RM250 tu, terus masukkan dalam akaun bank yang memang you khaskan untuk menyimpan. Jangan simpan dalam akaun yang sama dengan gaji, memang haruih la jawabnya. Hahaha! Cubalah kalau tak percaya.

4] Macam yang saya cakap tadi, pastikan akaun bank untuk menyimpan dan basahan (means yang memang bila nak guna duit kita akan draw daripada akaun bank tu) berbeda. Hahaha. Pastikan bukan bank yang sama.

 Here we go! Go go go !!!

Selamat mencuba :)


Lots of Love,
Keyra

Shaklee Independent Distributor
ID 1085565 | +60125687714 (sms/whatsapp)

Monday 8 September 2014

Tahun Depan Mesti Kahwin!


Assalamu'alaikum. Hai korang semua! *korang sangat hahaha

Pagi ni nak update pendek ja. Nak share something pasal Vitamin E. Rasa terharu sangat. Kekeke^^


Mulanya niat dihati ni nak consume Vitamin E memang untuk kulit. Sebab hari-hari naik motor untuk pergi dan balik kerja. Bukan sunburn lagi dah, macam kena tonyoh dengan arang dah muka tangan semua. Semua la bahagian yang terdedah dengan cahaya matahari.

*Sebab mommy nanny oyang Shaklee aku selalu pesan, nak apa-apa visualize betul-betul. Bagi jelas apa yang kita nak. Aku pun visualize la yang aku mesti kahwin tahun depan. Itu yang pulun nak jaga body, jaga kulit segala ni. Untuk bakal suami yang taktau ada ceruk mana. Hahaha! Bab kahwin bukan main jelas lagi aku visualize. Kakakaka!* -Ini Iklan :D-

Dalam masa yang sama aku memang ada masalah kitaran haid yang tunggang langgang. Dua tiga bulan sekali baru datang menjengah. Stress kan bila period tak datang. Bila stress mula la naik segala macam jenis jerawat batu, jerawat besi kat muka ni. Hahaha!

Seminggu konsisten ambil Vitamin E, sehari sebiji ja pun, tup-tup period menonjolkan dirinya. Perasaan waktu tu tersangat la bahagia sebab sebelum tu dah almost 3 bulan tak datang. Now dah masuk bulan kedua consume sehari sebiji Vitamin E, period datang on time. Betul! Alhamdulillah. Shaklee ni asbab dia ja, semua ni still datang dari Allah kan. Tapi kan Allah suruh kita usaha.
" Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa yang ada pada diri mereka. " [Ar-Ra'd:11]

Dan yang paling best, Alhamdulillah niat asal consume untuk kulit pun semakin cerah kulit aku. Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah ! Syukur sangat... Betul la Vitamin E Shaklee bukan sekadar untuk kulit, juga untuk betulkan hormon dalam badan kita. Kalau tak, takda la orang panggil kamu Vitamin CInta ya! Hehehe


Lots of Love,
Keyra

Shaklee Independent Distributor
ID 1085565 | +60125687714 (sms/whatsapp/call)

Friday 5 September 2014

Mealshakes Shaklee : Kawan Baik Anak Kita


Assalamu'alaikum.. Hai awak! Yaa, awak la... hehehe

Sini-sini.. saya nak cerita sesuatu yang best ni. Sangat best. Untuk awak, untuk saya, untuk mereka, untuk semua! Minuman sihat untuk seisi keluarga.

Shaklee baik hati sangat tau. Bulan ni bulan September dia buat dua promotion.
1) Buy 6 Free 1 Collagen Powder
2) Buy 3 Free 1 Mealshakes

Hari ni, saya nak cerita promo yang kedua dulu. Promo beli 3 Mealshakes percuma 1. Siapa nak bagi weh beli 3 dapat satu percuma Mealshakes yang harganya RM113. Berat yang sama, khasiat yang sama. Wallaaa sangat. Selalu tu kena tunggu beli enam baru nak dapat percuma satu, tapi kali ni beli tiga ja dah boleh dapat percuma satu canister Mealshakes. Baiknya Shaklee. Hihihi >,<

Setiap satu sudu Mealshakes Shaklee ni mengandungi 19 jenis vitamin penting, mineral dan zat perlu. Basically memang Mealshakes terbaik untuk anak-anak kita. Tapi jangan salah faham sebab seisi keluarga boleh shake shake shake dan minum Mealshakes. Hehehe

Takmau la panjang-panjang cerita, jom baca apa yang terbaik sangat Mealshakes Shaklee ni sampaikan saya cadangkan untuk kakak-kakak, ibu-ibu semua jadikan Mealshakes Shaklee sebagai kawan baik, best-friend-forever lah bak kata orang putih. Hahaha


* Makanan yang rendah lemak dan rendah-glycemic.
* Nutrisi lengkap semulajadi daripada buah-buahan dan sayur-sayuran.
* Membantu tumbesaran normal (asid folik, biotin, kalsium dan magnesium) untuk membina tulang dan sel-sel.
* Solusi untuk menambah selera makan anak-anak.
* Mengurangkan tendensi anak-anak untuk jatuh sakit.
* Tenaga tambahan, untuk anak-anak menjadi lebih aktif dan cergas.
* Sesuai untuk menambah berat badan anak secara sihat, secara semulajadi.
* Kolina, kalsium dan protein di dalamnya sesuai untuk otak yang bijak.
* Mengurangkan ekzema, athma dan mengatasi masalah sembelit.

Cuba dulu, baru berbunyi. Jangan berbunyi dulu baru cuba. Sebab tu orang putih ada kata, "don't judge the book by it's cover". Shaklee ni supplement, makanan tambahan. Bukannya ubat. Supplement dan ubat adalah dua benda yang berbeza. Will share dalam entri akan datang.

Jom bagi yang terbaik untuk anak-anak kita. Anak sihat, ibu bahagia, keluarga bertambah ceria. Boleh gitu :') Selamat mencuba! Dan jangan lupa untuk dapatkan free gift dan konsultasi percuma sekiranya kakak-kakak, abang-abang, ibu-ibu, kawan-kawan semua membeli dengan saya. Happy shopping! <3






Lots of Love,
Keyra

Shaklee Independent Distributor
ID 1085565
+60125687714 (sms/whatsapp/call)